Afganistan’da hangi medya kuruluşları İran hükümetine hizmet ediyor?

Afganistan’daki medya son yıllarda önemli ölçüde büyüdü ve hükümet bunu büyük bir başarı olarak nitelendiriyor. Ancak şu ana kadar daha az dikkat çeken şey, bu medyanın bağımsız olmamasıdır; İran başta olmak üzere komşu ülkelere bağımlı olan medya, İran İslam Cumhuriyeti’nin genel politikalarını anlatıyor. Geçtiğimiz birkaç gün içinde, “Kudüs Günü” propagandası ve bu medya kuruluşlarından birinin bugünün düzenlenmesi, Afganistan vatandaşlarının tepkisiyle karşılaştı.

2012 yılında Afgan Ulusal Güvenlik Ajansı sözcüsü Lütfüllah Meşel, Tamadon, Noor ve Insaf TV kanallarının İran İslam Cumhuriyeti ile olan bağlantısından bahsetti. Kısmen şunları söyledi: “Noor TV, siyasi ve haber programlarında İran tarafından dikte ediliyor ve programlarında Afgan halkının ABD güçlerine ve mevcut eğilime yönelik zihniyetini kasıtlı olarak kışkırtmaya çalışıyor. İran’ın Afganistan’daki politikalarını destekliyor.”

Tamadon TV hakkında şunları söyledi: “TV kanallarının çoğu konularını, analizlerini, haberlerini ve siyasi programlarını İran İslam Cumhuriyeti yetkililerinin yönergelerine dayanarak ve İran İslam Cumhuriyeti için çalışan kişileri uzman olarak davet ederek derliyor. İnsanlar Afganistan’ın ulusal çıkarlarına aykırı olmaktan ve İran’ın politikalarıyla uyumlu olmaktan bıktı!”

Tamadon TV’nin kurucusu Şeyh Asif Mohseni, Afganistan’daki Şii alimlerden biriydi. İslam Cumhuriyeti’nde din ilimleri okudu ve bu ülke ile yakın ilişkileri vardı. Tamadon TV’ye ek olarak Asif Mohseni, İslam Cumhuriyeti’nin mali desteğiyle Hatemünnebi Üniversitesini kurdu. Bu Üniversite, Kabil’deki en büyük Şii ilahiyat okullarından biridir.

Tamadon TV de Kabil’den işletilmektedir. Tüm masraflarının İran rejimi tarafından karşılandığı ve elbette bu ağın politikalarının İran İslam Cumhuriyeti tarafından belirlendiği söyleniyor.

Tamadon TV’de yayınlanan filmler ve diziler İran’a aittir ve diğer programlar dini ve İslami konulara odaklanır; Şii dininin ideolojisini yayan konular.

Sosyal, kültürel, dini programların ve haber spikerlerinin sunucuları İran lehçelerinde konuşuyorlar ve programları izlerken izleyiciler ağın İran’dan yayınlandığını hissediyor. Diğer bir deyişle, bu ağın programları ile İran İslam Cumhuriyeti televizyonu arasında hiçbir fark yoktur.

Beş yıldan fazla bir süredir bu TV kanalında çalışanı, Tamadon TV’nin tüm masraflarının İslam Cumhuriyeti tarafından karşılandığını söylüyor: “Başlangıçta bina ona ait değildi. O sırada İran, vilayetlerdeki çalışanlarının ve acentelerinin kirasını, antenini, maaşlarını ödedi. Medyanın bir dizi gelire sahip olması, örneğin reklamlardan kendisi için kazanması, bu gelirleri medya giderlerine harcadıkları anlamına gelmiyordu. Tüm medya masrafları İslam Cumhuriyeti’nden karşılandı.”

Ona göre, bu televizyon kanalının çalışanları her yıl İran’a bir eğitim gezisi yapıyor ve İran Radyo ve Televizyonunu ziyaret ederken, İslam Cumhuriyeti’nin haber politikalarını daha yakından tanımaları için eğitim dersleri veriliyor. Atölye çalışmaları yapıldı ve haber yazımı veya teknik bölümler, yönetmenlik, illüstrasyon vb. alanlarda kapsamlı bir şekilde eğitildiler. Yılda bir, İranlı uzmanlar Afganistan’a gelerek eğitim atölyeleri düzenlerdi.” dedi.

İslam Cumhuriyeti’ne bağlı medyanın haber politikaları ile ilgili olarak, “İslam Cumhuriyeti politikalarını izlemeli ve haberleri İran politikalarına uygun bir açıdan beslemeliydik. Afganistan’ın yerel haberleri bile önyargılıydı ve İran’da uydurulması ve ödenmesi gerekiyordu. Dış haberler bölümünde, İslam Cumhuriyeti müttefiklerinin lehine ve ilgili haberlere daha fazla dikkat edildi; “Suriye ve Filistin hakkındaki haberler gibi.”

Tamadon TV’nin eski çalışanı, Tahran’ın bu medya için ödediği muazzam maliyete rağmen, yetkililerinin hala yolsuzluğa kapılmadığını söylüyor: “Sözleşmelerimiz ikiydi. Sözleşmeyi imzaladığımızda, sözleşmenin bir nüshası İran’a gönderildi ve TV yetkilileriyle birlikte Afganistan’da kaldı. İran’da bildirilen maaş miktarı bizim aldığımızdan daha yüksekti; Örneğin, Afganistan ofisi için yapılan bir sözleşmede bir çalışana 400 dolar ödenmiş, ancak İran’a gönderilen bir sözleşmede 600 dolardı. ”

İslam Cumhuriyeti’ne bağlı medyanın siyasi programlarını incelemek üzere davet edilen uzmanlar da İran’ın politikalarına bağlı veya paraleldir. Konuşmalarında ve tahlillerinde hep İslam Cumhuriyeti’nin yanında yer alıyorlar; Karşı taraf Afganistan olsa bile; Örneğin, İran’ın ticaret sınırı birkaç gün Afgan işadamlarına kapatıldığında, Tamadon TV’deki bazı uzmanlar, İran İslam Cumhuriyeti yetkililerinin eylemlerini Afganistan’ın ulusal çıkarlarını dikkate almadan haklı çıkardı.

İran İslam Cumhuriyeti’nin Suudi Arabistan ile ilişkilerinin kararmasının ardından insan hakları ihlallerinin yaşandığı medyaya sadece Suudi Arabistan’dan gelen haberlerin yansıdığını söylüyor: “Sadece Suudi Arabistan aleyhine olan olumsuz haberler ele alınmalıydı . Aşure ve Tasua gibi Şii törenlerin kapsamı ve Şii imamlarının doğumu ve şehit edilmesi gibi diğer olaylar bu medyanın en önemli programlarıdır.”

Daha Fazla Göster

İlgili Makaleler

Başa dön tuşu